Michal Kolařík: Nájemní bydlení roste. Jak si z něj vytvořit pasivní příjem?

24 ledna, 2024
| REMAX PARTNER

Michal Kolařík se rozhodl vytěžit z nájemního bydlení maximum. Založil se svým kolegou společnost Garance nájmu, která jim generuje zajímavý zisk. Proč se rozhodli působit na poli nájemního bydlení? Jaká je strategie jejich byznysu? Jak hledají ideální nájemníky a proč je pro majitele nemovitostí výhodné svěřit byt právě jim? Přečtěte si o inspirativním pohledu na podnikání s nájmy od člověka, který se mu věnuje s vášní a úspěchem.

V podcastu Makléřská Challenge s Jiřím Chudobou mluvíte o tom, že jste před 3 lety rozjel byznys s pronájmy nemovitostí. Proč jste se rozhodl zaměřit právě na tuto oblast?

Společnost byla založena v červnu 2021, ale pořádně jsme se do toho pustili v polovině roku 2022. V západních zemích je převažujícím trendem nájemní bydlení a u nás se to začíná měnit také, už jen kvůli vysokým cenám nemovitostí. Proto zde vidím velký potenciál do budoucna. Dále bych zmínil, že nemovitost prodává člověk maximálně párkrát za život, jestliže se tím neživí. V případě našeho byznysu s námi vesměs klient zůstává, dokud se nemovitost nerozhodne prodat, nebo ji využít pro svoje bydlení.

Měla na vaše rozhodnutí vliv také ekonomická recese, kde se trh s prodejem nemovitostí zpomalil a naopak nájmům se začalo dařit?

Jelikož jsme byznys založili ještě před ekonomickou recesí, nebyl to vyloženě tento důvod. Konkrétně já jsem se ale začal více soustředit na pronájmy. Dle mého názoru se bude pronájmům dařit v jakékoliv době.

Ve vašem portfoliu máte více než 50 nájemních nemovitostí. Jaký je mezi nimi poměr byty vs. domy? 

Aktuálně se jedná pouze o byty. Doposud jsme se soustředili především na byty, jelikož je to „rychloobrátkové zboží“, je jich k dispozici na trhu mnohem více a upřímně jsou méně náročné na správu. Tento rok ale přibudou i nějaké domy.

Jak probíhá váš proces hledání vhodných nájemníků? Jaké kroky děláte, abyste minimalizovali rizika a získali ideálně dlouhodobého platícího nájemníka?

Proces začíná standardně inzercí. Když zájemce potvrdí, že si chce nemovitost pronajmout, prověříme ho v registrech dlužníků a policejních záznamech, případně chceme reference od zaměstnavatele nebo majitele nemovitosti, ve které dříve bydlel. Nicméně nikdy nelze 100% zabránit případným problémům s neplatícími podnájemníky.

Jaká je průměrná doba, po kterou zůstávají nájemníci na jednom místě? 

Podle našich údajů nám vychází, že se nám podnájemníci v bytech točí v průměru po 2 letech.

Jak často jste s nájemníky v kontaktu? Co pro ně v průběhu bydlení vše zařizujete? 

Je to velmi různorodé. S některými podnájemníky jsme v kontaktu maximálně jednou až dvakrát za rok, s jinými naopak velmi často. Většinou se jedná o nefunkční spotřebiče nebo jiné závady spojené s užíváním. Služba je především pro majitele bytu, takže podnájemníkům zařizujeme běžné věci, které by jinak zařizoval majitel.

Jaké jsou výhody pro majitele bytu, aby svěřil byt do péče právě vám? 

Tak především od nás majitelé bytů mají garantovanou platbu nájemného nehledě na to, že nám by podnájemníci z nějakého důvodu přestali platit. Dále garantujeme stav bytu s přihlédnutím k běžnému opotřebení. Majitelům dále odpadá čas strávený s komunikací a řešením různých problému spojených s pronájem. Vychází nám, že ušetří až 70 h času ročně.

Řekněte čtenářům, jak udržujete dlouhodobé vztahy s majiteli nemovitostí. 

S majiteli jsme v kontaktu běžně několikrát ročně. Spíše záleží na počtu nemovitostí, které majitel má. Logicky čím více jich má, tím více jsme zpravidla v kontaktu. Udržování vztahu s majitelem tady funguje jinak než budování vztahu s majitelem u prodeje nemovitosti. Zde je majitel v klidu, když vše funguje jak má, chodí mu pravidelně nájemné a on ví, že jeho nemovitost je pod dohledem.

Je standardem, že se když se majitel rozhodne byt prodat, obrátí na vás? 

Když se majitel rozhodne prodat svoji nemovitost, tak jsme rozhodně jedni z prvních, kdo se to dozví. Jestli byli s naší službou spokojeni, tak nemají problém nám svěřit nemovitost také k prodeji.

S jakými výzvami se musíte potýkat a jak s nimi úspěšně bojujete? 

Běžně se jedná o pozdní platby, nadměrné opotřebení vybavení bytu nebo jiná poškození bytu a s tím spojené vymáhání finančních náhrad. Nicméně máme kvalitně nastavenou smlouvu a daří se nám veškeré pohledávky získat zpět.

Jakou máte vizi pro budoucnost vaší firmy Garance nájmu? Jakého počtu nemovitostí chcete dosáhnout a jak se chcete dále rozšiřovat?

Určitě hodláme nadále růst a rozšiřovat portfolio klientů. Počet nemovitostí, kterého chceme dosáhnout nemáme nijak ohraničen. Co se týká lokality, tak se soustředíme především na Prahu a blízké okolí, ale oslovují nás klienti i z jiných měst.

Máte v plánu rozšířit se do dalších krajů? 

Jestliže z některých krajů bude poptávka po naší službě sílit, určitě se nad tím budeme více zamýšlet a zvážíme, jestli najmout člověka na spolupráci v dané lokalitě. Rozhodně musí jít o města, kde žije alespoň okolo 50.000 obyvatel.

Makléřská challenge každý měsíc přináší hluboký pohled do světa realitního byznysu prostřednictvím rozhovoru s těmi, kteří mají co říci. Zajímá vás, jak aktuálně nejúspěšnější makléř sítě RE/MAX v ČR Artem Saykin podporuje svůj byznys online marketingem? Nebo jak profesionální odhadce Michal Broft přistupuje k odhadům nemovitostí

Odebírejte náš newsletter a nenechte si uniknout inspirativními rozhovory, které pro vás připravujeme.

Artem Saykin: O úspěchu na sociálních sítích i v realitách

Artem Saykin: O úspěchu na sociálních sítích i v realitách

Může online marketing pomoci s prodejem nemovitostí? Tak právě o tom jsme si povídali v dalším dílu podcastu „Makléřská Challenge“. Tentokrát jsme si znovu pozvali Artema Saykina, realitního makléře, který rozumí nejen nemovitostem, ale i světu sociálních sítích a ví,...

Sledujte nás na sítích

Odebírejte Makléřskou challenge

Mluvíme o podnikání v realitách s úspěšnými makléři. Každý měsíc rozebereme jedno téma, vyzvíme užitečné tipy a pošleme vám je.

Kliknutím na tlačítko “Přihlásit se k odběru” souhlasíte, že chcete pravidelně dostávat e-maily o aktuálních trendech a novinkách. Z odběru newsletteru se můžete kdykoliv zdarma odhlásit.

Mohlo by se vám také líbit