Makléřině se věnují pár měsíců a už sklízí první úspěchy. Čím to? Jaký je recept na úspěch v realitách? Co je vlastně k této práci přivedlo a jaká byla největší výzva, kterou překonali? Ptali jsme se Bajtika Toktobajeva, Jonáše Drgače a Matěje Hoška, úspěšné nováčky naší kanceláře.
Co vás původně přivedlo k realitnímu trhu a co vás motivovalo stát se makléřem?
Jonáš:
Rozhodně chuť růst a vzdělávat se v tomto perspektivním oboru, bezpochyby to byla také svoboda a možnost výdělku. Jsem celkem soutěživý typ a proto mám také rád, když jdou za mnou ty výsledky vidět.
Matěj:
Vždy mě lákalo podívat se dovnitř bytů a domů a nějakým způsobem pracovat s nemovitostmi. Protože ale nejsem příliš zručný v manuální práci, rozhodl jsem se raději pracovat hlavou a věnovat se nemovitostnímu trhu a prodeji, místo abych se zabýval stavbou.
Bajtik:
Nejspíše hlad a touha po práci kde si určuji kdy pracuju.
Jaké konkrétní kroky jste podnikli na začátku své kariéry, které vám pomohly rychle dosáhnout úspěchu?
Jonáš:
Začal jsem rovnou s akvizicí, jak studené volání tak rozesílání dopisů nebo roznášené letáků. Je třeba si nastavit aktivity a ty neustále opakovat.
Matěj:
Místo toho, abych se soustředil na teorii, jsem se rozhodl věnovat praxi a jednoduše se zaměřit na akvizici, kdykoliv jsem měl čas. Především se věnuji cold callingu a door-knockingu.
Bajtik:
Začal jsem volat i když jsem nic neuměl, a nechal jsem se 1000 krát odmítnout.
Jaká byla vaše největší výzva během prvních měsíců v realitách a jak jste ji překonali?
Jonáš:
Rozhodně čas, nejsem moc trpělivý člověk a tady se to učím. Také se opět naladit na osobní schůzky a celkově zde bylo spoustu učení a nových výzev.
Matěj:
Neočekávat okamžité výsledky, ale uvědomit si, že to, na čem pracuji dnes, se může projevit až za měsíc, možná i za dva.
Bajtik:
Finance, absolutně 0 korun na účtě, vzhledem k tomu že jsem čerstvý vysokoškolák. Naše kancelář má ale skvělé mentory, kteří když vidí snahu a rozumný náběr, tak vám rádi pomohou.
Jakým způsobem budujete a udržujete vztahy se svými klienty? Jaká je vaše strategie v oblasti zákaznického servisu?
Jonáš:
Jsme často v kontaktu, voláme si a píšeme si skrz e-mail. Snažím se pomoct a nic za to nechci, rád dojedu i 2 hodiny od Prahy za klientem, jen proto abychom se poznali. Nezlobím se, když spolupráce nevyjde, beru to jako službu pro lidi, která se mi zase v dobrém vrátí.
Matěj:
Svou strategii budování vztahů s klienty stavím především na cold callingu a následném udržování kontaktu prostřednictvím follow-up e-mailů. V těchto e-mailech posílám různé informace o nemovitostech, například vysvětluji, jak funguje homestaging a proč je důležitý. Po několika e-mailech se s klientem znovu spojím telefonicky, přičemž navazuji na obsah e-mailové komunikace. Díky tomu si mě klient pamatuje a ví, že mu mám co nabídnout.
Bajtik:
Píšu jim e-maily, follow upy, poprodejní servis je předávací protokol s vínem, na konci roku budu rozdávat poukázky do sauny atd..
Můžete popsat nějaký konkrétní případ nebo prodej, na který jste obzvlášť hrdí a proč?
Jonáš:
Určitě, např. prodej garáže v Praze, pomohl jsem pánovi prodat za maximální možnou cenu a hlavně najít solidního kupce. Měli jsme zde také zkušenost s tím, že se jeden klient pokoušel o podvod. I to je jeden z důvodů proč je dobré mít makléře.
Matěj:
Můj první náběr nemovitosti je něco, na co rád vzpomínám. Neměl jsem tehdy moc zkušeností, protože jsem na první schůzku přišel zhruba po týdnu v kanceláři. Celý proces vyjednávání trval asi měsíc, ale nakonec jsme se na spolupráci domluvili. Klientce nyní pomáhám s prodejem nemovitosti. Ačkoli se zatím neprodalo, dovolím si říct, že je s mými službami spokojená.
Bajtik:
Náběr bytu v Nejdku, který jsem prodal ještě před inzercí. Přišel jsem na náběr, podepsali jsme smlouvu a šli jsme do nejbližší pobočky RE/MAXu, kde seděl majitel franšízy spolu s klientem a hráli karty. Zahrál jsem si karty s nimi a nabídl byt, který jsem nabral. Byt se prodal.
Co vás nejvíce baví na práci makléře a co vás naopak překvapilo či bylo nečekaně náročné?
Jonáš:
Baví mě nejvíce ta různorodost, žádný den není stejný. To byl také jeden z důvodu proč jsem odešel z větší firmy. Rád si plánuji týden podle sebe, nevadí mi pracovat brzo ráno nebo naopak večer, případně také o víkendu, ale vadi mi, když mi někdo říká jak to má být. Náročný je rozhodně začátek, jak finančně tak mentálně. Je potřeba překonat první měsíce a půjde to.
Matěj:
Mám rád osobní kontakt s lidmi a vyjednávání face to face. Naopak mě tolik nenaplňuje dojíždění na schůzky a prohlídky, protože mám pocit, že tím ztrácím čas, který bych mohl využít pro cold calling.
Bajtik:
Potkávám opravdu velmi zajímavé lidi, ať už pozitivně nebo negativně. V Čechách vlastní nemovitosti velká sorta lidí, hlavně také hodně cizinců.
Náročné je pro mě adaptovat svojí školu s prací. Nyní se mi makleřina rozjela a byl by hřích ten vlak zastavit, na druhou stranu studuji diplomacii na VŠE a nejsem člověk co jen tak něco vzdá.
Jaké dovednosti či návyky podle vás hrají klíčovou roli v úspěchu na realitním trhu?
Jonáš:
Rozhodně to bude vytrvalost, ta se často zmiňuje, ale je to naprostá pravda. Dále disciplína, obchodní dovednosti, empatie a nebo systematičnost.
Matěj:
Rád přicházím do kanceláře jako první a odcházím jako poslední. Rozhodně nejsem fanouškem práce z domova, protože nevěřím, že člověk dokáže být tak produktivní jako právě v kanceláři.
Bajtik:
Mluvit s empatií, umět lidi přesvědčit, být sympatický a nenechat si šlapat po hlavě.
Jaké máte plány do budoucna, jakým směrem se chcete jako makléř rozvíjet?
Jonáš:
Důležité je pro mě vzdělání a být neustále v obraze a posouvat se. Velmi rád se učím novým věcem.
Rád bych se dostal do fáze, kdy budu moct delegovat práci, která mě méně baví na vlastní asistentku.
Matěj:
Mým cílem je škálovat své portfolio na maximum a dominantně se prosadit v lokalitě, kterou jsem si vytyčil.
Bajtik:
Mým plánem být příští rok na levelu Artema Saykina, a do roka 2026 ho překonat.
Když chce člověk v realitách uspět, musí tvrdě pracovat. A jak vidíte, dá se sklízet ovoce už po krátké době. Pusťte si video Makléřská challenge, ve které Jiří Chudoba vyzpovídal tyto tři šikovné nováčky. Věříme, že i tento rozhovor pro vás bude inspirací.
—–
Makléřská challenge každý měsíc přináší hluboký pohled do světa realitního byznysu prostřednictvím rozhovoru s těmi, kteří mají co říci. Odebírejte náš newsletter a nenechte si uniknout inspirativními rozhovory, které pro vás připravujeme.