Homestaging a profesionální fotografie a videa jsou klíčem k úspěšnému prodeji nemovitostí. Jak díky těmto nástrojům zvýšit atraktivitu nabídky a ovlivnit emoce potenciálních kupců? O své zkušenosti a tipy se podělili Lucie Tupá, expertka na homestaging, a Jordan Dimov, fotograf a kameraman nemovitostí. Společně vysvětlují, jak připravit nemovitost tak, aby prodávala sama sebe – rychleji a často za vyšší cenu.
Co považujete za klíčové při fotografování nemovitosti? Jak důležitá je role přirozeného světla vs. umělého osvětlení při vytváření kvalitních fotografií?
Jordan: Klíčové při fotografování nemovitostí je především oko fotografa, jeho zkušenosti a technika. Samotné fotografování je pak o práci se světlem. Světlo dokáže naše oko ovlivnit v úsudku, zda nějaký prostor vnímáme, jako velký, malý, ošklivý nebo útulný. Stejně důležitý jako světlo je i homestaging. Pěkné nachystaná nemovitost zanechá vždy lepší dojem. Proto doporučuji téměř vždy klientům nešetřit na homestagingu. Lidé nakupují především na základě emocí, podle toho zda se jim něco líbí nebo ne, a proto ukázat potenciál, to jak by mohla nemovitost vypadat, se mi zdá rozhodující o úspěšném prodeji.
Mnoho prodávajících se stále obává investice do homestagingu. Jak byste jim vysvětlila, že jde o dlouhodobou investici, která se často vyplatí? Jaké konkrétní výsledky nebo čísla byste použila jako příklad?
Lucie: Obava není na místě, homestaging prodává. Zejména v USA pak existují různé statistiky, ze kterých je patrné, že nemovitosti prezentované s homestagingem byly prodány v kratším čase či s vyšší kupní cenou. Moje osobní zkušenost s tímto koresponduje. Nemovitost, kterou jsem si připravila a přebrala po jiném makléři, který neměl 3 měsíce jedinou prohlídku, šla po 6 týdnech do rezervace a v jiném případě jsem uspořádala dokonce aukci a navýšila cenu nemovitosti o 15 %.
Můžete popsat nějaký konkrétní příklad, kde byl homestaging rozhodující pro rychlost prodeje? Jaké změny jste provedli v interiéru?
Lucie: Ano a abych nemluvila jen o sobě, použiji příklad z nedávné doby, kdy jsem kolegovi připravila dům, který měla předešlá realitní kancelář v nabídce bez úspěchu skoro 9 měsíců. Nyní je po 1 měsíci v rezervaci. Nejzásadnější změnou bylo prostě “jen” využití homestagingu a kvalitní fotografie v kombinaci s videoprohlídkou a marketingem. Předtím byla nemovitost prázdná, což působilo chladně a nehostinně a lidské emoce hrají při prodeji nezanedbatelnou roli. Homestaging nemovitost velmi zútulnil a kvalitní nafocení dodalo prezentaci potřebný ráz.
Jak správně zachytit prostor, aby působil větší, vzdušnější nebo naopak útulnější?
Jordan: Fotky s oknem jsou základ. Je také zapotřebí být i ve správné výšce, tak aby na kompozici byla vidět dostatečně i podlaha.
Jak správně zachytit prostor, aby působil větší, vzdušnější nebo naopak útulnější?
Jordan: Fotky s oknem jsou základ. Je také zapotřebí být i ve správné výšce, tak aby na kompozici byla vidět dostatečně i podlaha.
Je rozdíl mezi technickým a uměleckým přístupem k fotografování nemovitostí? Jak sladit obě složky tak, aby fotografie nejen dobře vypadaly, ale také byly informativní pro potenciální kupce?
Jordan: Jakýkoli prodej je především o emocích. Proto potřebujeme nemovitost ukázat v co nejlepším světle. Zároveň ale prodáváme prostor, který bychom měli dostatečně ukázat, aby bylo jasné i z fotografií, o co se vlastně jedná. Základem jsou fotografie, na kterých je poznat, odkud vstupuje denní světlo.
Jaké jsou klíčové psychologické faktory, které homestaging ovlivňuje při prodeji nemovitosti?
Lucie: Podstatou myšlenky homestagingu je příprava nemovitosti tak, aby byla co možná nejpřitažlivější a nejlákavější pro co nejširší okruh zájemců. Jeho základ spočívá v decentní úpravě stávajícího stavu interiéru tak, aby lahodil oku zájemců a vzbuzoval v nich dojem, že právě s touto konkrétní nemovitostí nemohou šlápnout vedle. Interiér má působit světle, čistě, prostorně a harmonicky.
Co všechno zahrnuje proces homestagingu? Je to pouze o nábytku a barvách, nebo zahrnuje i další aspekty, jako je osvětlení, vůně, nebo třeba textury?
Lucie: Je to komplexní záležitost, snažíme se ukázat maximální potenciál prostoru, vzbudit pozitivní emoce. Často tedy měníme dispozice, odosobňujeme, sjednocujeme linie (obrazy, police, atp.), používáme zrcadla, snažíme se pokojům zachovat jejich funkci, celkově jde o určitou symetrii v prostoru a designu.
Jakým způsobem přistupujete k postprodukci fotografií? Jaké úpravy jsou pro vás klíčové a kde je hranice mezi realistickým zobrazením a „vylepšením“ pro marketingové účely?
Jordan: Postprodukce je stejně klíčová, jako samotné focení. I zde je to o zkušenostech. Je zapotřebí vědět, co lidskému oku působí jako přitažlivé nebo naopak.
Hodí se videoprohlídky pro všechny typy nemovitostí?
Jordan: Videoprohlídku doporučuji všem svým klientům. Díky videoprohlídce můžeme dostatečně podtrhnout výhody nemovitosti a diváka vést. Jednoduše se zaměříme na věci, které chceme, aby viděl a tím mu prodáme výhody dané nemovitosti. Kupující jsou čím dál línější i když kupují něco tak drahého, jako je nemovitost.
Jaké konkrétní rady byste měl pro makléře a prodávající, kteří se snaží sami nafotit nemovitost?
Jordan: Doporučil bych jim se věnovat spíše svému řemeslu. Focení a příprava nemovitosti je časově náročná. Obzvlášť, když nevím, co přesně dělat.
Jaké jsou nejčastější chyby, které lidé dělají, když se do homestagingu pouští na vlastní pěst?
Lucie: Nedodržují výše uvedené.
Tento rozhovor jasně ukazuje, jak klíčové jsou emoce při prezentaci nemovitostí. Zvažujete homestaging nebo profesionální fotografie? Inspirujte se radami od Lucie a Jordana také v našem videorozhovoru a posuňte svůj prodej na vyšší úroveň!
—–
Makléřská challenge každý měsíc přináší hluboký pohled do světa realitního byznysu prostřednictvím rozhovoru s těmi, kteří mají co říci. Odebírejte náš newsletter a nenechte si uniknout inspirativními rozhovory, které pro vás připravujeme.