Lucie Tupá: „Díky homestagingu prodáváme nemovitosti rychleji.“

21 června, 2023
| REMAX PARTNER

Lucka je nejen skvělá makléřka, ale i zkušená homestagerka. V naší kanceláři se stará o to, aby nemovitosti, které jsou na prodej, vypadaly co nejlépe a každý se do nich chtěl rovnou nastěhovat. A protože se homestaging v českých vodách začíná dostávat do popředí, vyzpovídali jsme Lucku v rámci našeho dalšího dílu podcastu Makléřská challenge. Probrali jsme nejčastější chyby, ale i praktické tipy. Zajímá vás víc? 

Jaká byla vaše cesta od makléřky k homestagingu? Bylo to něco, čemu jste se chtěla věnovat od začátku? 

Už jako začínající makléř jsem věděla, že chci svou práci dělat a prezentovat kvalitně. V kanceláři máme v tomto směru dobré zázemí v podobě prověřených kontaktů na fotografy, kameramany nebo právě homestagery. Při přípravě svých nemovitostí jsem jim koukala pod ruce, pomáhala, začala se o tuto práci více zajímat a postupně jsem došla k závěru, že by bylo fajn si svou odbornost trochu rozšířit. Bavila jsem se o tom s Jirkou, majitelem naší kanceláře, a ten mě v tomto směru hodně podpořil. Zaplatil mi několikadenní kurz a já na oplátku pomáhám s přípravou nemovitostí svým kolegům. Navíc jim díky bohatému inventáři, který máme k dispozici v kanceláři, mohu nabídnout zajímavější ceny. K tomu je to kreativní činnost, která mě baví a dává mi možnost trochu vypadnout z jinak docela náročné makléřské rutiny.

Jak je to s nejnovější trendy v oblasti homestagingu? A jak se tato praxe vyvíjí?

Vnímám stále značný rozdíl mezi přístupem k homestagingu v Čechách a v USA, odkud k nám přišel. Zatímco u nás je stále trend minimalismus, neutrální barvy s několika akcenty, přírodní materiály a sjednocené linie, ve Státech k tomu přistupují úplně jinak. Nyní prosazují výrazné tapety, barvy dávající prostoru dramatický kontrast, různé textury, netradiční křivky či formy osvětlení, styl art deco. Pozitivně ale hodnotím, že i u nás nabývá homestaging na významu a makléři chápou, že je do přípravy nemovitosti třeba investovat.       

Popsala byste nám homestaging od začátku do konce přípravy nemovitosti včetně toho, jak časově náročná taková příprava může být? 

Tohle bývá různé, ale základ je, že potřebuji prostor vidět dříve, než do něj přijdu. Je velký rozdíl připravovat nemovitost bez nábytku nebo zakomponovat stávající vybavení. V případě prázdné nemovitosti může celý proces trvat i několik dnů. Nejprve si prostor projdu, objednám potřebný nábytek a doplňky, občas instalujeme garnýže, další den připravuji vše v interiéru, fotíme, točíme a pak je samozřejmě nutné vše sklidit a nechat firmou odvézt. Vždy se ale snažím dopředu promyslet barvy, u vybavených nemovitostí změnu dispozice prostoru a upozorňuji, co je třeba z interiéru sklidit. Je třeba počítat s minimální časovou náročností 3 až 5 hodin.     

A co nejčastější chyby, kterých se makléři dopouštějí při pokusu o homestaging? 

Kromě té, že si makléř nepozve profesionála? Tak samozřejmě nejhorší je „nepořádek“ v interiéru, tj. kuchyňská linka se spotřebiči, kuchyňskými doplňky a nádobím, dále police s osobními věcmi a dekoracemi všeho druhu, různě zatažené záclony/závěsy, napůl stažené žaluzie, velké množství nábytku, který zakrývá podlahu a ubírá prostoru na objemu. Opravdu nestačí věci pouze porovnat, dát vše na hromádky a utřít prach. Svá pravidla má i stlaní postelí a ať je toaleta sebepěknější, nedoporučuji ji do prezentace dávat, natož pak otevřenou.

Jaké jsou za vás výhody spojené se zapojením profesionálního homestagera při přípravě nemovitosti? Existují nějaká data, která dokládají rychlejší či výnosnější prodej díky využití homestaginu?

Americký Home Staging Institute vydal před časem článek s konkrétními daty vyplývajícími z průzkumu více než 1.000 dotazovaných makléřů, prodávajících či samotných homestagerů. Stejdžované nemovitosti podle nich zmizí z trhu o 73 % rychleji než nabídky bez homestagingu a prodejní cena nemovitosti stoupne o 1 až 10 %.

Ze své praxe mohu říci, že s homestagingem přilákáme na nabídku určitě více zájemců a souhlasila bych, že ji dokážeme prodat o cca 5 až 10 % výnosněji. Vycházím z konverzací se zájemci, kteří na prohlídky přicházejí. Tito zájemci často přiznávají, že je nemovitost zaujala právě díky hezké inzerci. Další srovnání pak čerpám z porovnání cen nemovitostí, které byly dříve nabízeny na trhu bez homestagingu, a poté je převzal makléř, který přípravu nepodcenil a my nemovitost odborně nachystali.

Pokud si chce realitní makléř dělat homestaging sám, kde se to má naučit nebo kde má čerpat inspiraci? Doporučujete kurzy, odborné články nebo videa?

Rozhodně bych doporučovala absolvovat kurz. Nabídka v Čechách není velká, ale kvalita je, myslím, dobrá. Vím, že existují i online kurzy, těmi jsem ale neprošla. Považovala jsem za důležité být s instruktorem v prostoru a sbírat prvotní zkušenosti tam. Odborných článků se základními pravidly a fotografiemi vzorového interiéru je pak velké množství a dají se najít v různých jazycích. Já osobně se ráda probírám právě anglicky psanými články a sleduji na Instagramu zahraniční profi homestagery. 

V rozhovoru zmiňujete pravidla, kterých je třeba se držet. Jaká konkrétní 3 pravidla jsou nejdůležitější – udělají největší efekt?

Rozhodně čistota, odosobnění a prostor, ve smyslu vzdušnosti interiéru. 

Co by si měli čtenáři z tohoto rozhovoru o homestagingu určitě odnést? Máte nějaký tip na závěr?
Bylo by skvělé, kdyby pochopili, že homestaging je velkou přidanou hodnotou. Dává jim možnost lépe prodávat a zároveň pomáhá i posunout jejich prezentaci a jejich práci o úroveň výš. A tip na závěr? Prohlédněte si své portfolio, vyberte jednu nemovitost a zkuste do její přípravy zainvestovat. Uvidíte, že se výsledek určitě dostaví.  

Líbil se vám dnešní rozhovor o homestagingu a zajímají vás i další tipy z našeho oboru? Přihlaste se k odběru našeho YouTube kanálu, kde každý měsíc najdete nové video s úspěšným podnikatelem v realitách. Příštím hostem našeho podcastu Makléřská challenge bude Vendula Raymová, které se díky šikovné práci v terénu podařilo nejenom prodat starý klášter, ale také nabrat k prodeji dalších pět nemovitostí. A pokud si chcete zkrátit čekání, doporučujeme rozhovor se Šimonem Jelínkem o videoprohlídkách, které vás vtáhnou do příběhu nemovitosti.

Artem Saykin: O úspěchu na sociálních sítích i v realitách

Artem Saykin: O úspěchu na sociálních sítích i v realitách

Může online marketing pomoci s prodejem nemovitostí? Tak právě o tom jsme si povídali v dalším dílu podcastu „Makléřská Challenge“. Tentokrát jsme si znovu pozvali Artema Saykina, realitního makléře, který rozumí nejen nemovitostem, ale i světu sociálních sítích a ví,...

Sledujte nás na sítích

Odebírejte Makléřskou challenge

Mluvíme o podnikání v realitách s úspěšnými makléři. Každý měsíc rozebereme jedno téma, vyzvíme užitečné tipy a pošleme vám je.

Kliknutím na tlačítko “Přihlásit se k odběru” souhlasíte, že chcete pravidelně dostávat e-maily o aktuálních trendech a novinkách. Z odběru newsletteru se můžete kdykoliv zdarma odhlásit.

Mohlo by se vám také líbit