Prodávám nemovitost: Je riskantní nastavit cenu vysoko?

02 září, 2019
| REMAX PARTNER

Prodáváte nemovitost a říkáte si, že to bude brnkačka, protože vám situace hraje do karet? Zbystřete. Často kolem sebe slýcháme tvrzení, že nemovitostí na prodej je málo, zatímco zájemců o koupi mnoho, a proto mají majitelé při prodeji značnou výhodu. Je tomu ale skutečně tak?

Taková je realita.

Bohužel nás zdání i tady klame. Brnkačka to rozhodně není. V praxi se totiž setkáme spíše s tím, že nemovitosti se v dnešní době prodávají poměrně dlouho a často je majitel donucen k výrazné slevě. Proč? Nabídky nemovitostí jsou většinou neúměrně nadsazené jejich skutečné ceně, což zájemce logicky nepřitahuje. S vysokými cenami pak souvisí například i nelehké financování formou hypotečního úvěru, které znemožňuje zájemcům snadnou koupi a výrazně prodlužuje dobu prodeje. V konečné fázi si proto majitelé nemovitostí nepřilepší, ba naopak. Částka, kterou z prodeje obdrží, je většinou o mnoho nižší, než původně požadovali. Proto je správné nastavení ceny prodávané nemovitosti zásadní a určující pro celkovou prodejní strategii.

Proč to nezkusit?

Málokdo dnes nepodlehne pokušení nastavit cenu co možná nejvýše. “Alespoň máme prostor pro slevu.”, “Dneska se prodá všechno.”,“Nemovitostí je málo.”… Tyto věty slýcháme od majitelů nemovitostí i našich klientů dnes a denně. Samozřejmě, každý chce z prodeje vyjít jako vítěz. Je ale potřeba si uvědomit, že ne vždy může metoda pokus-omyl fungovat. Nastavit cenu tak, aby byla přijatelným kompromisem pro obě strany není jednoduché. Cenu totiž neurčuje prodávající nebo makléř, ale samotný trh. Jaká je tedy správná strategie?

Ne vždy se vyplatí riskovat.

Pokud cena nemovitosti nebude dostatečně atraktivní, vaše nabídka zůstane bez odezvy. I když ve společnosti mnohdy panuje mylný dojem o stavu trhu, téměř každý vážný zájemce si předtím, než koupí, udělá sám pro sebe důkladnou analýzu. Protože stejně tak jako vy, chce i on vytěžit z obchodu co nejvíce. Co se tedy bude dít, pokud zájemce vaše nabídka neosloví? Na inzerát vám jednoduše nezavolají a nebudou chtít nemovitost vidět nebo se vám ozvou a o prohlídku zájem projeví, ale počkají si, dokud nezlevníte. Ovšem ve chvíli, kdy s nabídkou jednou hýbnete, budou vědět, že s ní půjdete dolů znovu. Výsledkem tak pravděpodobně bude, že se s finální cenou nemovitosti dostanete i pod její tržní hodnotu. Čili nejen, že budete prodávat dlouho, nakonec navíc prodáte pod cenou. Začarovaný kruh, že? 

Jak tedy správně nastavit cenu?

To, jak správně nastavit cenu je při prodeji samozřejmě ten největší oříšek. Právě proto, že o ceně ne tak úplně rozhodujete vy sami, nezbyde vám než se snažit co nejvíce přizpůsobit reálnému stavu na trhu. A toho docílíte pouze kompletní a důkladnou cenovou analýzou. Pro naše makléře je kvalitní analýza absolutním standardem a odrazovým můstkem pro stanovení ceny každé jedné nemovitosti. Mnoho majitelů, kteří řeší prodej po své ose, se k tomu ale bohužel přes své přesvědčení nikdy nedostane.

Co si ohlídat?

Analýza nesplní svůj účel, pokud nebude dostatečně vypovídající. Chybět by rozhodně neměla relevantní průkazná data o prodaných nemovitostech ani přesné určení prodejních cen nemovitostí v dané lokalitě – tedy neoddiskutovatelně pravdivá čísla. Víte, kolik byli kupující ochotni zaplatit za nemovitost ve vaší lokalitě několik měsíců zpětně a jak se pohybují ceny nemovitostí v aktuální nabídce? Data, která z analýzy získáte, vám dokonale prozradí, jak moc si můžete dovolit při svém prodeji experimentovat. 

Pozor na strategie a roční období

Ani odhad tržní ceny vaší nemovitosti vám ale neřekne vše. Do hry vstupují ještě další faktory, na které je určitě dobré myslet. Jedním z nich je například období, ve kterém nemovitost prodáváte. Jiná pravidla platí v zimě, jiná na jaře. Spěcháte na prodej nemovitosti nebo si v klidu počkáte, až se nějaký zájemce chytne? I podle toho se bude cena odvíjet, dejte si pozor na podobu vámi zvolené strategie.

Uznáváme, správné nacenění nemovitosti je věda a vyžaduje velkou přípravu. Proto tento článek berte jako orientační. Našim cílem bylo, upozornit vás na to, jak moc důležité je začít správně vaše inzerování. Buďte obezřetní, nechte si zpracovat odhad nemovitosti profesionálem a nastavte cenu nemovitosti s rozmyslem tak, ať ji “neprovaříte”. Mohlo by se vám totiž snadno stát, že prodáte zbytečně o stovky tisíc levněji. 

Přejeme hodně úspěchů!

Rádi Vám také zařídíme online odhad nemovitosti zdarma!

Prodáváte nemovitost a chcete to udělat správně? Přečtěte si náš článek Jak prodat nemovitost za nejvyšší cenu. 

Artem Saykin: O úspěchu na sociálních sítích i v realitách

Artem Saykin: O úspěchu na sociálních sítích i v realitách

Může online marketing pomoci s prodejem nemovitostí? Tak právě o tom jsme si povídali v dalším dílu podcastu „Makléřská Challenge“. Tentokrát jsme si znovu pozvali Artema Saykina, realitního makléře, který rozumí nejen nemovitostem, ale i světu sociálních sítích a ví,...

Sledujte nás na sítích

Odebírejte Makléřskou challenge

Mluvíme o podnikání v realitách s úspěšnými makléři. Každý měsíc rozebereme jedno téma, vyzvíme užitečné tipy a pošleme vám je.

Kliknutím na tlačítko “Přihlásit se k odběru” souhlasíte, že chcete pravidelně dostávat e-maily o aktuálních trendech a novinkách. Z odběru newsletteru se můžete kdykoliv zdarma odhlásit.

Mohlo by se vám také líbit