Jak poznat kvalitního makléře

Chystáte se prodat byt, dům, či nebytové prostory a rádi byste využili služby realitního speciality? Lámete si hlavu nad tím, jak poznat mezi množstvím makléřů toho, který to s vámi myslí opravdu dobře? Dříve než svěříte svou nemovitost, a tím někdy i své veškeré úspory, neznámému člověku, trošku si ho vyzkoušejte. V tomto článku vám nabízíme pár tipů, jak na to.

První kontakt

Pokud jste na makléře dostali osobní doporučení od někoho blízkého či známého, který byl s jeho prací nadmíru spokojený, není třeba nijak složitě pátrat. V opačném případě si ale profesionalitu makléře prověřte. Pozorujte jeho chování již od samého počátku. Byl váš první kontakt s makléřem telefonický? Zněl po hlase suverénně nebo spíše nejistě? Vnímejte tonalitu hlasu i samotný obsah sdělení. Přílišná familiernost, neurčité odpovědi či odbíhání od tématu by vás měly zarazit. Naslouchejte všemi smysly makléřově komunikaci. Nepodceňte ani svou intuici.

Osobní přístup

Dorazil makléř na první schůzku jako opravdový profesionál včas a připravený? Potvrdil vám termín schůzky dopředu? Byl při setkání nervózní a šel až příliš brzy k věci? Skutečný odborník si zachová individuální přístup ke klientovi, i když jeho diář praská ve švech. Měl by vám v klidu jasně a srozumitelně vysvětlit celý proces i situaci na trhu tak, abyste všemu plně rozuměli. Pozor si dejte, pokud se makléř vyhýbá očnímu kontaktu. O povaze mnohé prozradí i řeč těla a mimika. Nešetří-li makléř úsměvem a pevným stiskem ruky, je to dobré znamení. Stejně jako vzpřímený postoj a zastižitelnost na telefonu či emailu v případě potřeby. 

Férové jednání

Slibuje vám makléř, že prodá vaši nemovitosti o stovky tisíc dráže, než ostatní v oboru? Kvalitní makléř se vám nebude snažit za každou cenu zalíbit, naopak s vámi bude jednat narovinu. A to i když se vám to možná líbit nebude. Tržní cenu nemovitosti totiž neudává makléřův příslib, ale vývoj trhu. Neskočte proto na hezká slova o vyšší prodejní ceně. Skutečný profesionál vám ochotně vysvětlí, proč nelze cenu jen tak měnit a pomůže vám s nastavením správné prodejní strategie. Za svou práci si také řekne jasnou odměnu a vy budete vědět, jaké služby za jakou cenu dostanete. 

Sebeprezentace

Je makléř viditelný ve své lokalitě? Má vyvěšené billboardy? Vlastní webovou stránku? Je tato stránka funkční a reprezentativní? Jaká je kvalita jeho fotografií? Je text bez překlepů a jazykových chyb? Kvalitní makléř ví, že pozitivní první dojem prodává nejlépe. Nebojí se proto investovat finance i čas do profesionální propagace sebe sama. Prohlédněte si jeho profil na Facebooku a Instagramu. Nešetří-li makléř na marketingu vlastní osoby, pravděpodobně nebude šetřit ani na marketingu vámi prodávané nemovitosti. 

Kvalita inzerátu

Jak na vás působí prodejní inzeráty makléře? Jsou fotografie v dobré kvalitě nebo jsou příliš světlé či tmavé? Ovládá homestaging a stylizaci prostoru? Kolik fotografií zveřejňuje? Pozornost věnujte také písemnému sdělení. Je text inzerátu příliš strohý nebo naopak neúměrně obsáhlý? Nejen obrazová část, ale i popisek by měl jasně, stručně a zřetelně komunikovat to důležité a měl by vás zaujmout na první pohled. Makléř nemusí být zrovna lingvista, ale hrubky v jeho prodejní prezentaci na profesionalitě nepřidají. Naopak by vás měly odradit. 

Profesionální marketing

Dobrý makléř ví, že správně prezentovaná nemovitost získá reálného kupce mnohem rychleji. Jde proto s dobou a umí efektivně využívat moderní komunikační kanály. Je schopný vám nabídnout kromě profesionálních fotografií také videoprezentaci, 3D vizualizaci, 3D prohlídku nebo vlastní stránku nemovitosti na Facebooku? Chtějte vidět ukázky jeho dosavadních prezentací. Pokud dělá svou makléřskou práci poctivě, měl by na ni být hrdý a rozhodně by neměl mít problém vám požadované materiály předložit k nahlédnutí.

Komplexní služby

Dokáže vám makléř pomoci kromě kontroly a správy inzerce také se zajištěním případného financování či právní podporou? Asistence při stěhování, vyklizení prostor ani přepis na úřadech mu nejsou cizí? Komplexní servis, který vám makléř nabízí, vám dokáže ušetřit spoustu času, financí i starostí. Prodej nemovitosti je týmová práce. Vnímejte proto i síť kontaktů, které má makléř kolem sebe. Jakou firmu zastupuje? S jakými partnery spolupracuje? Jsou tyto subjekty dobře hodnocené a stabilní? Na to vše se raději zaměřte.

Čím více informací si o makléři zjistíte dopředu, tím lépe. Budete-li vědět, s kým se v budoucnu setkáte, nemůžete být nepříjemně překvapeni. Přeci jen jde o vaše finance, které vám nikdo nevrátí. Proto si svou volbu raději dvakrát rozmyslete. Zdánlivě lákavá nabídka se vám totiž ve finále nemusí vůbec vyplatit.