Prodáváte nemovitost a ozývá se vám během krátké doby příliš mnoho zájemců? Možná jste nemovitost špatně ocenili a nebo je možná právě váš dům, byt nebo chalupa realitním trhákem. Vybrali jste si makléře pro prodej a ten vám doporučil aukci nemovitosti? Buďte tomuto návrhu otevření. Obzvláště dnes, kdy poptávka narůstá. Aukce vám může pomoci vybrat správného kupujícího a zároveň prodat co nejvýhodněji. Ovšem pokud správně zvolíte prodejní strategii! V opačném případě byste si mohli pěkně zavařit…
Připrava
V České republice ještě není tento typ prodeje tak rozšířený jako třeba v USA. Majitelé nemovitostí, kteří prodávají svou nemovitost sami, se často pustí do akce a až pozdě zjišťují, co vše si vlastně zapomněli ohlídat. Uvažujete-li proto o prodeji pomocí aukce, zvažte službu realitního specialisty, který vám s celým procesem pomůže. Stejně tak jako klasický prodej, i aukce musí mít pevně stanovené podmínky. I zde totiž platí, že základem úspěchu je prodejní strategie s jasnými pravidly. Přece nechcete, aby prodej skončil fiaskem, kupující ztratili zájem se vaší aukce účastnit a vy jste prodali za nižší cenu, než by si vaše nemovitost zasloužila.
Prodejní cena
Správné stanovení ceny je naprosto klíčové. Nestřílejte proto částku od boku, ale k cenotvorbě si přizvěte zkušeného profesionála, který pro vás provede důkladnou analýzu realitního trhu a na základě několika parametrů určí reálnou tržní hodnotu nemovitosti. Prodejní, tedy i startovní, cena aukce by pak měla být s tímto odborným odhadem totožná. Nabídky, které na cenu navazují, by vždy měly zůstat diskrétní. V praxi se můžeme setkat s tím, že se kupující snaží zjistit, jakou částku nabídli jejich konkurenti, aby získali výhodu pro sebe. Pokud si chcete zachovat důvěryhodnost, je takové jednání nepřípustné. Přeplácení není součástí férové aukce a na neserióznost nejvíce doplatíte vy. Profesionální makléř by si toho měl být také vědom.

Provize pro makléře
U akce se většinou setkáme s odměnou pro realitního makléře, která je stejná jako provize z běžného prodeje nemovitosti. Většinou se jedná o procenta z konečné kupní ceny. Pozor si dejte ve chvíli, kdy po vás bude makléř kromě procent z prodeje požadovat také procenta z navýšení ceny. Ano, tento model může skutečně motivovat k větší snaze prodat, otázkou ale je, nakolik je výhodný pro vás. Existují bohužel i tací makléři, kteří vás v rámci svého osobního prospěchu budou přesvědčovat o nižší prodejní ceně, aby byl cenový nárůst, a s ním odměna, co nejvyšší. Na druhou stranu, pokud je makléř opravdu zkušený, vytěží z aukce maximum pro vás oba.
Výběr kupujícího
Neukvapte se v závěrech a nabídněte šanci všem potenciálním kupujícím. Myslete na to, že nejvyšší cenová nabídka nemusí být vždy ta nejlepší. Stejně tak první zájemce není vždy ten pravý. Někdy je opravdu ideálním kupujícím ten, který zaplatí nejvíce, jindy se jím může stát zájemce, který je ochoten zaplatit vyšší než tržní cenu a uhradit ji v hotovosti. Při aukci nevycházejte jen z navýšení ceny, ale vemte v potaz i další kritéria. Vedle způsobu úhrady kupní ceny například rychlost transakce nebo termín předání. Nechte si od makléře poradit, ale finální rozhodnutí, komu vaši nemovitost prodáte, by mělo zůstat ve vaší režii. Každý potenciální kupující, který do aukce vstupuje, má nárok znát podmínky, podle kterých bude váš výběr probíhat.

Převod nemovitosti
Mějte předem ujasněné i všechny další postupy, které budou v jednání s novým majitelem po uzávěrce následovat. Termín podpisu rezervační smlouvy, výše rezervační zálohy a další. Víte, jak postupovat v případě, že by si kupující svou nabídku rozmyslel a jaký postih by následoval? Po ukončení licitace bude potřeba na základě dohody obou stran sepsat kupní smlouvu, na základě které dojde k převodu vlastnictví v katastru nemovitostí, případně smlouvu o smlouvě budoucí. Prodáváte-li sami, počítejte s tím, že budete muset pomoc právníka vyhledat samostatně a právní úkony s aukcí spojené vás budou stát další čas a peníze.
Marketing
Pokud se do aukce pustíte bez pomoci makléře, myslete na to, že vás čeká velký kus práce. Může se stát, že vás budou zájemci sami nahánět. Většina aukcí se ale neobejde bez kvalitního marketingu. Umístit inzerát na jeden portál nestačí. Pro to, aby byla nabídka atraktivní, budete muset zajistit homestaging, kvalitní fotografie a videopozvánku, pokud to nemovitost vyžaduje, tak i 3D vizualizaci nebo virtuální prohlídku. Tím to ale zdaleka nekončí. Lidé se o vaši nabídce musí dozvědět, potřebujete efektivní kampaň.
Kvalitní makléř by ji pro vás měl zajistit v celé parádě – s placenou reklamou, bannerovou online kampaní i tištěnými pozvánkami na den otevřených dveří, který uspořádá. Pokud by totiž na prohlídkové dny přišlo málo zájemců, není kam by cena šplhala…
V naší kanceláři je pro nás profesionální marketing samozřejmostí. Pokud i vy chcete prodat za těch nejlepších podmínek, ozvěte se nám. Rádi vám s aukcí vaší nemovitosti pomůžeme. Nevíte, jestli je aukce právě pro vás ta nejlepší prodejní metoda? Zeptejte se nás.